Actueel

Het Ajax Shirt – 1982-’83

  • Column
  • 17 juli 2022
  • door Jaap Visser
D

De zomer stopt de competities, maar het verse shirt is al klaar voor het nieuwe seizoen, klaar om te schitteren, verlangend naar nieuwe glorie voor rood & wit. Zo ook veertig jaar terug, voor het seizoen waarin TDK als eerste shirtsponsor meelift op de populariteit van Johan Cruijff en Wim Kieft.

Amsterdam, 11 september 1983, Ajax-Feyenoord 3-3. Wim Kieft stuit op Joop Hiele in het duel waarin Ajax prolongatie van de landstitel nagenoeg veiligstelt. © Kick Images/Ton den Haan

 

Met reclame op de borst wordt de jon­gen Kieft toch weer kampioen

Op zijn negentiende is hij de jongste topscorer van Europa ooit. Wim Kieft heeft in het terugkeerseizoen van Johan Cruijff 32 competitiedoelpunten gemaakt en dat schept torenhoge verwachtingen. Die druk kan hij niet van zijn jonge schouders schudden, hoewel hij er in het seizoen van de titelprolongatie nog altijd negentien maakt, in de 29 van de 34 Eredivisiewedstrijden dat hij meedoet.

Cruijff komt in de competitie slechts 21 keer in actie, omdat hij nog lang last heeft van de schop tegen zijn rechterknie waarmee de Zuid-Koreaan Jung-Moo Huh hem vorig seizoen namens PSV op brute wijze uitschakelde. Maar dat neemt niet weg dat de dit seizoen met nummer 9 spelende ‘14’ het jonge elftal van trainer Aad de Mos opnieuw bij de hand neemt. Mét Johan verliest Ajax, net als in het vorige seizoen, niet één competitiewedstrijd.

En dat gebeurt met op de borst de letters TDK: Tokyo Denki Kagaku (Tokio Elektronica en Chemicaliën). Shirt-reclame doet zijn intrede in Nederland en de importeur van Japanse cassette- en videobanden schiet geweldig raak. De vermelding op het Ajax-shirt doet de naamsbekendheid van TDK omhoogschieten.

Bestel hier ‘Het Ajax Shirt – De Glorie Van Rood & Wit’. Naast de standaard editie verschijnen er ook drie iconen-editie’s.

Deel deze pagina:

Meer actualiteiten